Извјештај о европским правосудним системима
Европска комисија за ефикасност правосуђа (ЦЕПЕЈ) је у октобру 2014. године објавила 5. Извјештај о евалуацији европских правосудних система (Извјештај). Извјештај ЦЕПЕЈ-а темељи се на подацима и стању прописа у државама чланицама из 2012. године, што је у складу са политиком ЦЕПЕЈ-а да Извјештај објављује сваке друге године, тако да ће наредни Извјештај, издање за 2016. годину, садржавати податке из 2014. године.
Извјештај о европским правосудним системима је израђен на 546 страница и подијељен је у 18 поглавља: Увод; Јавна потрошња; Судови, тужилаштва и правна помоћ; Приступ правди; Корисници судова (права и повјерење); Судови; Алтернативно рјешавање спорова; Судије; Помоћно и техничко особље у судовима; Правично суђење и рад судова – ефикасност судова; Тужилаштва; Статус судија и тужилаца; Адвокати; Извршавање судских одлука; Судски вјештаци; Судски тумачи; Нотари; Правосудне реформе и Побољшање квалитете и ефикасности европских правосудних система.
Извјештај објављен на енглеском и француском језику, доступан је на wеб порталу Вијећа Европе
ЦЕПЕЈ је објавио и званични сажетак Извјештаја на 43 стране са подацима и појашњењима за 12 поглавља из Извјештаја. Сажетак Извјештаја је доступан на wеб порталу ЦЕПЕЈ-а
Високо судско и тужилачко вијеће Босне и Херцеговине (ВСТВ БиХ) је превело сажетак Извјештаја који се може преузети на wеб порталу Високог судског и тужилачког вијећа Босне и Херцеговине
Потребно је нагласити да у свом Извјештају ЦЕПЕЈ редовно указује на бројне методолошке проблеме који су се јавили током његове израде, те на рјешења која су примијењена. Препорука је да се они константно имају у виду како би се избјегле пренагљене анализе и закључци без смисла. Упоређивање квантитативних података из различитих држава и институција, са различитом географском и економском ситуацијом, као и оном у области правосуђа, представља захтјеван посао коме се мора пажљиво приступити. Бројчани подаци се не могу посматрати изоловано, већ се морају тумачити у свјетлу методолошких напомена и коментара.
Упоређивање није рангирање. Ипак, сваки читалац Извјештаја на располагању има скуп података и методолошких елемената за једну детаљну студију избором одређене групе земаља или институција, и то на основу карактеристика система правосуђа (нпр. институције грађанског права и институције обичајног права; земље у транзицији или земље са старом правном традицијом), географског критерија (величина земље, број становника) или економског критерија (нпр. да ли се земља налази у еуро зони или изван ње). Предложени су и други допунски елементи за упоређивање, као што је однос БДП-а и просјечне годишње бруто плате по становнику.
Европска комисија за ефикасност правосуђа (ЦЕПЕЈ)
Комитет министара Вијећа Европе је у септембру 2002. године основао Европску комисију за ефикасност правосуђа (ЦЕПЕЈ) са сврхом да предлаже конкретна рјешења примјењива у земљама чланицама Вијећа Европе у циљу:
- промоције имплементације постојећих смјерница Вијећа Европе везаних за организацију правосуђа;
- осигурања да јавне политике везане за судове узимају у обзир потребе корисника правосудног система;
- доприноса смањењу прилива предмета у Европски суд за људска права тако што ће понудити ефикасна рјешења за превенцију кршења члана 6. Европске конвенције о људским правима.
Представници Босне и Херцеговине у ЦЕПЕЈ-у су судија Суда Босне и Херцеговине и члан ЦЕПЕЈ-а из БиХ Драгомир Вукоје, судија Врховног суда Републике Српске и замјенски члан ЦЕПЕЈ-а из БиХ Војислав Димитријевић и шеф Одјела за правосудну управу Секретаријата ВСТВ-а БиХ и национални кореспондент из БиХ Русмир Шабета. Кантонални суд у Новом Травнику је члан мреже пилот судова ЦЕПЕЈ-а.