• logo
  • osnovna stranica
  • Високи судски и тужилачки савјет Босне и Херцеговине

    Иди на садржај
    BosanskiHrvatskiSrpskiСрпскиEnglish

    Резултати истраживања о задовољству корисника судова: Благо побољшање ставова грађана према раду правосуђа у БиХ

    09.11.2021.

    У одређеним сегментима дошло је до благог побољшања ставова грађана према раду правосуђа у БиХ, али је опћи ступањ повјерења становника у поједине институције повезане са правосудним системом и даље низак – показују резултати Финалног истраживања задовољства корисника судова, које је Високо судско и тужилачко вијеће Босне и Херцеговине (ВСТВ БиХ), у аугусту 2021. године, провело у оквиру Пројекта “Изградња ефикасног правосуђа у служби грађана – ИПА 2017“.

    Иако је мишљење грађана о ситуацији у правосуђу у посљедњих пет година и даље доста неповољно, јер највећи број испитаних сматра како ситуација у правосуђу остаје иста као и прије, расте удио оних који сматрају да се ситуација побољшава. Побољшања се биљеже  и у дијелу опћег повјерења у полицију у БиХ, мишљења о неовисности правосуђа, а расте и ниво задовољство различитим аспектима рада и приступа судија и судских службеника. За разлику од ранијег истраживања, више од половине испитаника у појединим судовима има позитиван став када је у питању непристраност/објективност.

    Према резултатима истраживања, као највећи проблеми правосуђа препознају се корупција, утјецај политике на судове, неједнакост закона за све и трајање поступака, а као тренутни недостаци истичу се и недовољна упознатост јавности са алтернативним начинима рјешавања судских спорова, брзина рјешавања предмета и судски трошкови те неинформираност грађана о раду опћинских/основних судова.

    Резултати показују и да око 35 % испитаних сматра како медији приказују претежно лошу страну рада опћинских судова, али и да је мишљење испитаника о правосуђу у БиХ значајно обликовано конкретним судским процесима/предметима, који су медијски снажно експонирани.

    Индикативан је и податак да испитаници не разликују рад опћинских/основних судова од других компоненти правосудног система него правосудни систем проматрају као цјелину о којој имају одређено - позитивно или негативно мишљење.

    Провођење истраживања задовољства корисника судова дио је пројектних активности, а Финалном истраживању претходило је Иницијално истраживање које је проведено 2019. године. Оба истраживања реализована су како би се стекао увид у степен повјерења јавности те детектовале области у којим су неопходне промјене и унапређења.

    На основу резултата истраживања, креиран је сет препорука за будуће кораке које судови требају подузети како би свој рад учинили ефикаснијим, а које се односе на дигитализацију појединих услуга, односно омогућавање онлине приступа неким од најчешћих услуга, проведбу континуираних кампања информисања и едукације грађана, те побољшање услуга и приступа упослених у контакту са грађанима.

    Саставни дио оба истраживања било је више тематских поглавља и то: повјерење у правосуђе у БиХ, опће мишљење о раду правосуђа, информираност опће популације, перцепција судова од стране опће популације, перцепција и искуство корисника, физичка приступачност судова, задовољство просторијама суда, доступност информација корисницима, алтернативни начини рјешавања спорова, трајање поступака, задовољство радом судаца и осталих упосленика суда те укупно задовољство судовима.

    Испитивање је извршено у Опћинским судовима у Мостару, Сарајеву, Тузли и Основном суду у Бања Луци, а њиме је обухваћена опћа популација, односно бивши, садашњи и потенцијални корисници наведених судова.

    Приказана вијест је на:
    265 ПРЕГЛЕДА
    Копирано
    Повратак на врх

    Резултати истраживања о задовољству корисника судова: Благо побољшање ставова грађана према раду правосуђа у БиХ

    09.11.2021.

    У одређеним сегментима дошло је до благог побољшања ставова грађана према раду правосуђа у БиХ, али је опћи ступањ повјерења становника у поједине институције повезане са правосудним системом и даље низак – показују резултати Финалног истраживања задовољства корисника судова, које је Високо судско и тужилачко вијеће Босне и Херцеговине (ВСТВ БиХ), у аугусту 2021. године, провело у оквиру Пројекта “Изградња ефикасног правосуђа у служби грађана – ИПА 2017“.

    Иако је мишљење грађана о ситуацији у правосуђу у посљедњих пет година и даље доста неповољно, јер највећи број испитаних сматра како ситуација у правосуђу остаје иста као и прије, расте удио оних који сматрају да се ситуација побољшава. Побољшања се биљеже  и у дијелу опћег повјерења у полицију у БиХ, мишљења о неовисности правосуђа, а расте и ниво задовољство различитим аспектима рада и приступа судија и судских службеника. За разлику од ранијег истраживања, више од половине испитаника у појединим судовима има позитиван став када је у питању непристраност/објективност.

    Према резултатима истраживања, као највећи проблеми правосуђа препознају се корупција, утјецај политике на судове, неједнакост закона за све и трајање поступака, а као тренутни недостаци истичу се и недовољна упознатост јавности са алтернативним начинима рјешавања судских спорова, брзина рјешавања предмета и судски трошкови те неинформираност грађана о раду опћинских/основних судова.

    Резултати показују и да око 35 % испитаних сматра како медији приказују претежно лошу страну рада опћинских судова, али и да је мишљење испитаника о правосуђу у БиХ значајно обликовано конкретним судским процесима/предметима, који су медијски снажно експонирани.

    Индикативан је и податак да испитаници не разликују рад опћинских/основних судова од других компоненти правосудног система него правосудни систем проматрају као цјелину о којој имају одређено - позитивно или негативно мишљење.

    Провођење истраживања задовољства корисника судова дио је пројектних активности, а Финалном истраживању претходило је Иницијално истраживање које је проведено 2019. године. Оба истраживања реализована су како би се стекао увид у степен повјерења јавности те детектовале области у којим су неопходне промјене и унапређења.

    На основу резултата истраживања, креиран је сет препорука за будуће кораке које судови требају подузети како би свој рад учинили ефикаснијим, а које се односе на дигитализацију појединих услуга, односно омогућавање онлине приступа неким од најчешћих услуга, проведбу континуираних кампања информисања и едукације грађана, те побољшање услуга и приступа упослених у контакту са грађанима.

    Саставни дио оба истраживања било је више тематских поглавља и то: повјерење у правосуђе у БиХ, опће мишљење о раду правосуђа, информираност опће популације, перцепција судова од стране опће популације, перцепција и искуство корисника, физичка приступачност судова, задовољство просторијама суда, доступност информација корисницима, алтернативни начини рјешавања спорова, трајање поступака, задовољство радом судаца и осталих упосленика суда те укупно задовољство судовима.

    Испитивање је извршено у Опћинским судовима у Мостару, Сарајеву, Тузли и Основном суду у Бања Луци, а њиме је обухваћена опћа популација, односно бивши, садашњи и потенцијални корисници наведених судова.